Geschreven door:
Bart van der Wielen
Datum:
20/3/2018

6 tips om te bepalen of het tijd is voor een Management Team

Is het tijd voor een Management Team?

Als deze vraag je bezighoudt, blijkt dat het in 75% van alle gevallen inderdaad de hoogste tijd is om een Management Team te formeren. Maar doe dit dan gelijk goed. Dat voorkomt een heleboel ergernis, ruis en onduidelijkheid.

Wat zijn dan de beproefde ‘richtlijnen’ voor een goed werkend Management Team?

1.       Maximaal 4-8 personen. Bij meer personen blijken vergaderingen niet meer werkbaar.

2.       Vertegenwoordiging vanuit alle afdelingen, disciplines of units in een organisatie (naast de algemeen directeur bij voorkeur aangevuld door managers). Het ligt er maar aan hoe de organisatie ingericht is. Al wordt de afdeling soms maar gevormd door één persoon. Laat deze dan ook zitting hebben in het MT. Schijnbaar zijn de activiteiten van deze persoon belangrijk genoeg om er een aparte afdeling voor te maken.

3.       Zorg voor een vaste samenstelling (en herijk regelmatig of alle disciplines nog steeds vertegenwoordigd zijn) Organisaties zijn organisch. Soms wijzigen activiteiten ongemerkt en gaan afdelingen op in andere afdelingen. Een andere mogelijkheid is dat er afdelingen bijkomen. Laat het MT meebewegen met de organisatie.

4.       Erken elkaars expertise De activiteiten van ieder lid zijn schijnbaar van dusdanig belang dat het waard is om er een aparte afdeling voor op te tuigen. Daarnaast is het betreffende MT lid aangesteld om de activiteiten van die betreffende afdeling te leiden. Probeer dan ook niet op andermans stoel te gaan zitten. Dat werkt echt niet.

5.       Communiceer met elkaar (dus praat èn luister) Men vergeet nog wel eens dat een team meerwaarde moet leveren. Je zit in een MT om meerwaarde te leveren, niet om coûte que coûte jouw belangen te verdedigen. Als je dat wilt, ga dan Risk spelen!

6.       Communiceer op hetzelfde moment en met dezelfde boodschap naar de rest van de organisatie (en vergeet naast praten ook vooral niet om te luisteren naar wat er naar je toe komt!) Niets zo vervelend als dat het gras voor je voeten wordt weggemaaid door iemand anders en je steeds weer hoort: “dat wist ik al van die en die van de afdeling zus en zo. Die wisten het al eerder”. Het tast de geloofwaardigheid aan. En het gaat erom dat het team geloofwaardig is.

Kortom: opereer als team.

En hoe zit het dan met de resterende 25%?

Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw organisatie dusdanig klein is, dat er eigenlijk geen sprake is van meerdere afdelingen, laat staan disciplines of units. In dat geval adviseren wij om vooral nog even door te groeien en het bovenstaande in je achterhoofd op te slaan.

De overige kunnen zichzelf eens afvragen of hun ego echt niet te groot is. Ben je de beste en weet je alles of vind je van jezelf dat je beste bent en het allemaal alleen kunt? Heb je echt overal verstand van en heb je nooit twijfel (en dat is iets anders dan geen twijfel tonen, hoewel dat ook niet altijd even sterk is)? Als je bovenstaande tips voor inrichting van een Management Team volgt, levert het je rust op. Rust die nodig is om als organisatie succesvol te zijn en te blijven.

 

 

Meer uit ons blog:

Datum:
16/7/2018
Tevreden over uw bedrijfsresultaat H1 2018?
Geschreven door:
Bart van der Wielen
Lees verder
Datum:
3/4/2018
Samenwerken, een kwestie van verleiden
Geschreven door:
Bart van der Wielen
Lees verder