Geschreven door:
Bart van der Wielen
Datum:
27/3/2018

Hoe levert u meer toegevoegde waarde aan uw klanten?

Afgelopen week stond ik gewapend met pet en handschoenen op een lenteborrel met een aantal ondernemers te praten en natuurlijk kwam de bijna meest gestelde vraag tijdens ondernemersbijeenkomsten voorbij: “hoe lever ik meer toegevoegde waarde aan mijn klanten?”

Om nu eens niet in clichés te vervallen, heb ik het eens anders aangepakt en geantwoord: “oh dat is heel eenvoudig, ben er scherp op dat je niet al je KPI’s overtreft!”

Ik heb niet vaak een gesprek zo stil horen vallen en zoveel onbegrepen blikken gehad. Uiteindelijk sprak Pierre in onvervalst Amsterdams de veelzeggende woorden: “dat mot je me is effe uitleggen, pik. Want ik ben best goochem, maar hier ken ik echt effe niet bij!” En eerlijk gezegd begreep ik hem wel. Het klinkt natuurlijk erg tegenstrijdig: om meer toegevoegde waarde te leveren moet je niet in alle gevallen beter presteren dan verwacht. Hoe zit dat dan?

Ik heb Pierre, en de anderen vervolgens gevraagd welke strategie Apple voert. Natuurlijk bleek hier maar één antwoord op mogelijk: Apple voert een duidelijke Product Leadership strategie. Mooi, dat geconstateerd hebbende heb ik hen vervolgens gevraagd welke strategie de Financiële Administratie van Apple zal voeren? Zal de Financiële Administratie van Apple onderscheidend zijn vanwege:

·         Kwaliteit

·         Toepassingsmogelijkheden

·         Stijl en Design

·         Vernieuwing

·         Emotie

Nou dat denk ik niet! Ik denk dat de Financiële Administratie van Apple geen Product Leadership georiënteerde afdeling is waar enorme bedragen in R&D worden geïnvesteerd, hooguit geadministreerd. Dat is ook logisch, want zij zijn ondersteunend aan de innovatieve beleving van het merk. Ik denk dat de Financiële Administratie zich kenmerkt door een efficiënte en effectieve uitvoer van hun proces. Daar zullen ongetwijfeld KPI’s op afgesproken zijn. KPI’s die normerend aangeven wanneer het Administratieve proces voldoende effectief en efficiënt is.

Klanten kopen Apple omdat ze de kenmerken van een Product Leader als toegevoegde waarde ervaren. Dit gevoel moet je dan ook op geen enkele manier afzwakken door andere strategieën te sterk door te voeren.

Dus, de centrale bedrijfsstrategie is per definitie leidend en de afdelingsstrategieën zijn volgend op die centrale bedrijfsstrategie. Soms is ‘goed genoeg’ op afdelingsniveau voldoende, om juist op organisatieniveau méér toegevoegde waarde te leveren.

Pierre keek me eens aan en zei: “Zo, die neem ik mee! Heb-bie volgende week effe tijd.”

 

Meer uit ons blog:

Datum:
16/7/2018
Tevreden over uw bedrijfsresultaat H1 2018?
Geschreven door:
Bart van der Wielen
Lees verder
Datum:
3/4/2018
Samenwerken, een kwestie van verleiden
Geschreven door:
Bart van der Wielen
Lees verder