Geschreven door:
Bart van der Wielen
Datum:
16/7/2018

Tevreden over uw bedrijfsresultaat H1 2018?

De zomervakantie is echt zo’n moment voor MKB ondernemers en directeuren om terug te kijken op het eerste half jaar 2018. Bent u tevreden over het bedrijfsresultaat? En waar zitten de krachten in uw organisatie die dit wel of niet gecreëerd hebben?

Op het strand, of wat u dan ook doet tijdens de zomervakantie, kunt u op een rustig moment de volgende vier elementen gebruiken om die vraag te beantwoorden.

1. People: Mijn team doet hun ding maar lopen ze nu echt voorop qua verbeterkracht?  De sleutelposities in het team moeten die “drive” om te verbeteren in zich hebben. En? Hebben alle sleutelposities die drive? Zo niet, dan heeft u (te) veel werk en moet u nu hoognodig uitrusten van een zwaar half jaar.

2. Process: Zijn de werkprocessen strak genoeg ingericht om efficiënt te werken en tegelijkertijd de klantverwachtingen uit te laten komen? Signalen liggen bij herstelwerkzaamheden of ontevreden klanten. Maar wat zijn de belangrijkste grondoorzaken hiervan? Is dat scherp of toch de moeite waard om dit eens te meten/onderzoeken?

3. Strategy: Is de strategie over hoe uw klant te bedienen uitgekristalliseerd? De laagste prijs en de beste service gaan simpelweg niet samen! Is uw keuze scherp bij uzelf en uw personeel? En valt daardoor ook een bepaald type klant af? Ja? Dan zit u goed! Sommige klantbehoeften passen nu eenmaal niet altijd bij uw organisatie. Als u maar duidelijk kiest en dit ook helder is in uw communicatie naar klanten en medewerkers.

4. Finance: Heeft u scherp hoe u tijdens het operationele proces kunt sturen op het bedrijfsresultaat? En welke onderdelen daaruit hebben dan de meeste financiële impact? Of heeft u onvoldoende liquiditeiten om de plannen uit te voeren? En wat zijn dan mogelijkheden om het wèl voor elkaar te krijgen!

 Op de punten waarvan u dacht: “Daar twijfel ik over” …… ontstaan dan vanzelf actiepunten! Probeer ze niet meteen inhoudelijk in te vullen! Stel dat maar uit tot ná de vakantie, geniet er van!

 

Meer uit ons blog:

Datum:
3/4/2018
Samenwerken, een kwestie van verleiden
Geschreven door:
Bart van der Wielen
Lees verder
Datum:
27/3/2018
Hoe levert u meer toegevoegde waarde aan uw klanten?
Geschreven door:
Bart van der Wielen
Lees verder